Uitkomsten enquête onder huisartsen over samenwerking en dienstverlening RAP-ZHN
Begin 2025 heeft Transmuralis een enquête uitgezet onder alle huisartsen in de regio Zuid-Holland Noord om de samenwerking en dienstverlening van het RAP-ZHN te evalueren. In totaal hebben 55 huisartsen gereageerd. In dit bericht leest u meer informatie over de meest opvallende uitkomsten, de positieve ervaringen van huisartsen en suggesties voor verbeter- en ontwikkelpunten.
Positieve uitkomsten: o.a. tijdsbesparing van 60 minuten per verwijzing
Uit de enquêteresultaten blijkt dat de inzet van het Regionaal Aanmeldpunt Zuid-Holland Noord (RAP-ZHN) huisartsen een aanzienlijke tijdsbesparing oplevert bij doorverwijzingen naar vervolgbedden. Hieronder leest u nog meer opvallende uitkomsten:
– De samenwerking wordt grotendeels als goed beoordeeld, al zijn er enkele neutrale en negatieve ervaringen.
– Het merendeel van de huisartsen ervaart een tijdsbesparing van 45-60 minuten per verwijzing.
– De openingstijden van het RAP-ZHN zijn passend, maar een groot deel van de huisartsen geeft aan ook graag te zien dat er opnamemogelijkheden zijn voor een ELV-bed in de avonden en weekenden.
– Groot deel van de huisartsen (65%) ziet meerwaarde om ook de GRZ toe te voegen aan de regionale coördinatie van het RAP-ZHN.
Een huisarts gaf aan: “De nieuwe werkwijze is een enorme verbetering. Het onderscheid tussen laag- en hoog complexe zorg is soms lastig, maar verder ben ik tevreden.”
Positieve ervaringen met het RAP-ZHN: efficiënte informatie uitwisseling, goede ondersteuning en waardevolle tijdswinst
Naast de verbeterpunten gaven huisartsen ook veel positieve feedback over het RAP-ZHN:
– De koppeling met Zorgdomein en Point zorgt voor het makkelijker uitwisselen van informatie.
– Door de regionale coördinatie ontstaat een beter overzicht van plekken.
– De advisering bij complexe verwijzingen wordt als zeer waardevol ervaren.
– De dienstverlening ontlast huisartsen aanzienlijk, wat hen meer tijd geeft voor patiëntenzorg.
Een huisarts merkte op: “Het RAP-ZHN is een enorme aanwinst. De ondersteuning bij complexe casussen helpt enorm en voorkomt veel stress en onzekerheid.”
Huisartsen signaleren verbeter- en ontwikkelpunten: o.a. voor advisering, communicatie en doorontwikkeling
Hoewel de enquête veel positieve reacties opleverde, zijn er ook verbeterpunten gesignaleerd:
– Wisselende mate van dienstverlening en advisering binnen het triage team.
– Betere communicatie en terugkoppeling over de voortgang van plaatsingen.
– Opnamemogelijkheden voor Eerstelijns Verblijf (ELV) in de weekenden.
– Regelmatig gebrek aan beschikbare bedden en er wordt teveel gedacht in ‘’vakjes’’.
– Verdere doorontwikkeling van de regionale coördinatie voor Geriatrische Revalidatiezorg (GRZ), acute thuiszorg en consultatie door specialisten ouderengeneeskunde.
“Er zijn veel verschillende schijven waar alles langsgaat, waardoor meerdere mensen de casussen beoordelen.”, aldus een huisarts.
Actieve stappen voor verbetering en verdere doorontwikkeling van het RAP-ZHN
Transmuralis gaat actief aan de slag met de verbeterpunten. De eerste prioriteit is het creëren van opnamecapaciteit voor ELV in de weekenden en de uitbreiding van de functie spoedconsultatie SO. Daarnaast hebben 12 huisartsen zich aangemeld om mee te denken over de verdere doorontwikkeling van het RAP-ZHN. De resultaten van deze enquête bieden waardevolle inzichten om de samenwerking en dienstverlening verder te optimaliseren, zodat huisartsen en patiënten nog beter geholpen kunnen worden.
